مجله برندکالا

چگونه بهترین شارژر را برای لپ تاپ خود انتخاب کنیم؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

برای خرید بهترین شارژر لپتاپ باید به چند مسئله دقت کرد تا بهترین گزینه‌ی موجود در بازار را مطابق با نیازهای خود خریداری کنیم. در این مقاله قصد داریم نکات مربوط به خرید بهترین شارژر لپتاپ را به شما گوشزد کنیم.

فهرست محتوا

انواع آداپتورهای لپتاپ
    آداپتور AC یا جریان متناوب
    ٰآداپتور DC یا جریان ثابت
    آداپتور برق یونیورسال
میزان ولتاژ مورد نیاز برای شارژ صحیح لپتاپ
چند نکته که هنگام خرید بهترین شارژر لپتاپ باید بدانید

لپتاپ‌ها می‌توانند به وسیله‌ی باتری‌ها تا مدت زمان مشخصی شارژدهی داشته باشند. این که دقیقا چه میزان شارژدهی را می‌توان از یک لپتاپ انتظار داشت، به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از این عوامل، کیفیت شارژ محسوب می‌شود. برای کسب بهترین کیفیت شارژ، شما باید بهترین شارژر لپتاپ را برای کارهای خود تهیه کنید تا بدون هیچ دردسری پروسه‌ی شارژ در بهترین حالت ممکن انجام شود.  به تبع یک شارژر غیر اصل و نا کارآمد به مرور زمان موجب تخریب باتری دستگاه لپتاپ شما می‌شود.

با تمام این تفاسیر احتمالا برای‌تان سوال شده که چطور می‌توان بهترین شارژر لپتاپ را خریداری کرد. در ادامه قصد داریم ابتدا انواع مختلف آداپتورهای لپتاپ را معرفی و سپس درباره‌ی پارامترهای موثر در انتخاب بهترین شارژر لپتاپ صحبت کنیم.

انواع آداپتورهای لپتاپ

منبع تغذیه در اکثر لپتاپ‌ها از جریان ۱۰۰ الی ۲۴۰ ولت بهره می‌برد. اگر چه، یک لپتاپ به یک مقدار ولتاژ ثابت و یک جریان ثابت برای عملکرد مطلوب نیاز دارد. شما نمی‌توانید زمانی که منبع تغذیه در حالت ناپایدار قرار دارد، لپتاپ را به طور مستقیم شارژ کنید. در غیر این صورت، مدار مادربورد و به تبع باتری دچار آسیب جدی خواهد شد.

یک آداپتور برق برای چنین موقعیتی ابداع شده است. در حقیقت آداپتورها انرژی اولیه‌ی ناپایدار را به یک انرژی با ثبات تبدیل می‌کنند که برای لپتاپ مورد نظر مناسب خواهد بود. از همین رو، در داخل اکثر آداپتورها یک مدل مبدل برق نظیر Switch Mode Power Supply یا به اختصار SMPS وجود دارد. این موارد را توضیح دادیم تا در نهایت سه مدل آداپتور شارژ لپتاپ را معرفی کنیم:

آداپتور AC یا جریان متناوب

انرژی DC یا جریان ثابت در واقع توسط لپتاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند، کامپیوترهای مخصوص بازی و حتی کنسول‌های خانگی بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل آداپتور در واقع انرژی AC از برق شهر را به انرژی DC تبدیل می‌کند تا این میزان انرژی توسط باتری اکثر دستگاه‌های دیجیتالی قابل پذیرش باشد. در واقع به کمک آداپتور AC می‌توان دستگاه‌های دیجیتالی کوچک مثل لپتاپ‌ها را در زمانی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند شارژ کرد.

ٰآداپتور DC یا جریان ثابت

منابع انرژی DC بسیار زیادی در زندگی امروزه وجود دارد. از پنل‌های خورشیدی گرفته تا سوکت‌های ماشین و حتی پاور بانک‌ها را می‌توان منابع انرژی DC دانست. وقتی منابع DC را به دستگاه‌هایی مثل لپتاپ متصل می‌کنیم، به نظر می‌رسد که می‌توان به طور مستقیم این دستگاه‌ها را شارژ کرد. البته، در اکثر منابع تغذیه DC ولتاژ به اندازه کافی ایجاد نمی‌شود تا یک لپتاپ به درستی شارژ و سپس روشن شود. در نتیجه، معمولا ما به یک آداپتور شارژ DC نیاز داریم تا این نوع آداپتور با دریافت انرژی و تبدیل آن به یک ولتاژ بالاتر موجب شود تا یک لپتاپ مورد استفاده قرار گیرد.

آداپتور برق یونیورسال

این نوع آداپتور می‌تواند از جنبه‌ی تئوری همه مدل لپتاپ را با هر ولتاژ و منبع تغذیه شارژ کند. این مدل آداپتور همچنین تحت عنوان شارژر عمومی لپتاپ هم شناخته می‌شود. با این اوصاف، به دلیل این موضوع که بسیاری از لپتاپ‌ها از کانکتورهای مختلف استفاده می‌کنند، کانکتورهای موجود با این آداپتور شاید با درگاه شارژ لپتاپ شما مطابقت نداشته باشد و از همین رو، نتوان شارژر را به لپتاپ متصل کرد.

میزان ولتاژ مورد نیاز برای شارژ صحیح لپتاپ

باتری‌های لیتیوم-یون (LiIon) در تمام لپتاپ‌های حال حاضر تعبیه شده‌اند. اکثر لپتاپ‌ها به طور کلی به ۱۹ ولت انرژی برق DC نیاز دارند. این میزان انرژی در واقع برای شارژ چهار عدد باتری لیتیومی کفایت می‌کند. هر چند، همان‌طور که در پاراگراف قبلی به این موضوع اشاره کرده‌ایم، فرایند شارژ به آداپتور صحیح احتیاج دارد.

اگر ولتاژ‌ آداپتور با ولتاژ مورد نیاز لپتاپ مطابقت نداشته باشد، آداپتور مذکور نمی‌تواند به اندازه کافی برق برای شارژ لپتاپ فراهم کند. از همین بابت، ولتاژ اضافه بر سازمان می‌تواند به مدار الکتریکی لپتاپ آسیب جدی برساند. بنابراین، ولتاژ صحیح برای پیشگیری از تخریب باتری لپتاپ حیاتی است.

ناگفته نماند اگر یک لپتاپ با کابل USB Type-C شارژ ‌می‌شود که به ۳۰ وات انرژی نیاز دارد، بهترین شارژر برای این نوع لپتاپ باید از توان خروجی ۳۰ وات بهره ببرد. همچنین یک کانکتور خروجی USB-C هم به تبع باید برای شارژ وجود داشته باشد.

چند نکته که هنگام خرید بهترین شارژر لپتاپ باید بدانید

مهم‌ترین نکته‌ای که باید زمان خرید بهترین شارژر لپتاپ رعایت کنید، بررسی مشخصات میزان وات خروجی شارژر است. اطلاعات مربوط به آمپر و ولتاژ خروجی شارژر معمولا روی بدنه‌ی اصلی آداپتور با عنوان Output حک می‌شود. اگر شما هیچ ایده‌ای ندارید که لپتاپ شما به چه مشخصات فنی برای شارژ نیاز دارد، می‌توانید با مطالعه‌ی دفترچه راهنمای لپتاپ یا بررسی مشخصات فنی محصول از وب‌سایت رسمی کمپانی سازنده به این اطلاعات مهم دست پیدا کنید.

اگر برای مثال شارژری را برای لپتاپ خود خریداری کرده‌اید که از میزان ولتاژ بیشتری نسبت به لپتاپ بهره می‌برد، به احتمال زیاد با داغ شدگی بسیار زیاد آداپتور مواجه خواهید شد. به همین دلیل، یکی از دلایل داغ شدن شارژر لپتاپ می‌توان به همین موضوع برگردد.

حتما نوع کانکتور شارژر را بررسی کنید؛ چرا که اگر قصد خرید شارژر غیر اصل لپتاپ را دارید، این احتمال وجود دارد که کانکتور شارژر به درگاه شارژ لپتاپ شما متصل نشود.

برخلاف تبلیغات بسیار زیاد پیرامون برخی شارژرهای گوشی‌های هوشمند که توانایی شارژ لپتاپ را دارند، بهتر است نسبت به خرید این نوع ابزار برای شارژ لپتاپ اقدام نکنید. قطع به یقین خرید شارژری که منحصرا برای برق‌رسانی به لپتاپ طراحی شده، از کیفیت متریال بهتری برخوردار است.

در نهایت توصیه می‌کنیم که حتما نسبت به خرید شارژر اصل برای لپتاپ خود اقدام کنید. اگر لپتاپ شما از رده‌ی تولید خارج نشده باشد، شما می‌توانید از طریق شرکت‌ گارانتی لپتاپ مورد نظرتان، نسبت به خرید شارژر اصل اقدام کنید. شاید این موضوع در حال حاضر در ذهن‌تان شکل گرفته که چرا باید خرید یک شارژر غیر اصل با قیمت کمتر را رها کرده و نسبت به خرید شارژر گران قیمت‌تر و اصل اقدام کنم. در پاسخ به این سوال باید گفت که شارژرهای غیر اصل با برندهای بی‌نام و نشان می‌توانند در انتقال انرژی مورد نیاز برای شارژ دستگاه دچار نوسان شده و به همین دلیل، با یک کیفیت شارژ ضعیف روبه‌رو شویم. بنابراین، برای خرید بهترین شارژر لپتاپ توصیه می‌کنیم از برندهای معتبر اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید