مجله برندکالا

بررسی لپ‌تاپ لنوو ThinkPad L480: آقای پلی‌کربنات!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

سری ThinkPad در بین دیگر خانواده‌های بازار مثل E و T قرار دارد و در عین ارزان بودن، ویژگی‌های بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد. در این نوبت قصد داریم به بررسی یکی از مدل‌های این سری به‌نام L480 بپردازیم. با ما همراه باشید.


دیزاین و دیسپلی

ThinkPad L480

ابتدا به ابعاد و وزن بپردازیم. ضخامت دستگاه تقریبا ۲ سانتی‌متر است و بر همین اساس نمی‌توان مدل لنوو را در طبقه اولترابوک‌ها طبقه‌بندی کرد. جالب است بدانید ThinkPad L480 دقیقا در بخش لپ‌تاپ‌ها قرار می‌گیرد. وزن آن هم مخصوصا اگر در حال استفاده از یک محصول ۲ کیلوگرمی باشید، بسیار مناسب است. حتی قادریم دیوایس را در کنار برترین‌های بازار قرار دهیم. با این حال و با توجه به جنس محصول، انتظار وزن و ضخامت کم‌تر داشتیم. لپ‌تاپ لنوو از پلی‌کربنات ساخته شده است و بر همین اساس بایستی بسیار سبک باشد و حمل آن آزاردهنده نباشد. پلی‌کربنات سطح دستگاه را کمی ناهموار کرده و لمس آن برای بعضی از کاربران خوشایند نیست. برای وسایل قابل حمل ضروری است حداقل مجهز به یک استاندارد یا گواهینامه باشند. خوش‌بختانه ThinkPad L480 از ارتش ایالات متحده گواهی MIL-STD 810G را دریافت کرده و در برابر بسیاری از عوامل مثل رطوبت بالا، شوک، شن، ماسه و… مقاوم است.

در سمت چپ محصول یک درگاه یو‌اس‌بی نوع C قرار گرفته تا موبایل‌تان را بدون هیچ رابطی به کامپیوتر متصل نمایید. در کنار این المان هم یک درگاه یواس‌بی نگارش3.1 تعبیه شده و انتقال اطلاعات را تسریع می‌بخشد. به این ترتیب لزومی ندارد وقت‌تان را برای رد و بدل دیتاهای پرحجم هدر دهید. پورت‌های معمولی نیز مثل اچ‌دی‌ام‌آی، یو‌اس‌بی نوع A، یواس‌بی ورژن ۳.۱ و میکرو اس‌دی مشاهده می‌شوند. در سمت چپ هم المان‌ خاصی به چشم نمی‌خورد و شاهد همان عناصر همیشگی هستیم. در کل می‌توان گفت که طراحی مدل ThinkPad L480 کلاسیک است و برای عاشقان دیزاین کلاسیک گزینه‌ای جذاب به شمار می‌رود.

صفحه نمایش ۱۴ اینچی به محض باز کردن لپ‌تاپ چشم‌های کاربر را جذب می‌کند. از آن‌جا که از نوع ال‌ای‌دی است و رزولوشن بالایی دارد. تکنولوژی ساخت این امکان را داده تا کنتراست در سطح متوسطی و روشنایی در اندازه قابل قبولی وجود داشته باشد. در این صورت ریزه‌کاری‌های محتواها را از دست نمی‌دهید و در فضاهای تاریک اجزا قابل مشاهده خواهند بود. به لطف کیفیت فول اچ‌دی نیز جزئیات رضایت‌بخشی مشاهده خواهید کرد و تماشای فیلم‌ها و اجرای بازی‌ها با لذت زیادی همراه است. هم‌چنین زاویه دید نیز حائز اهمیت است. گیمرها مایل هستند که فضای بازی را به‌صورت کامل مشاهده نمایند و همیشه به مشخصه زاویه دید توجه ویژه‌ای دارند. لنوو این موضوع را درک کرده و زاویه‌ای باز برای نمایشگر در نظر گرفته است. لپ‌تاپ‌هایی با پنل‌های ضدانعکاس برای ادارات و شرکت‌ها مناسب هستند. چراکه لامپ‌های زیادی در این مکان‌ها حضور دارد و ممکن است نور آن‌ها مشکلاتی را برای کارمندان به وجود آورد. ضمنا با کمک این نوع از نمایشگرها مشکلی در خواندن متون در محیط بیرون نخواهید داشت. اما مثل همه تکنولوژی‌ها، مشکلاتی را هم در پی دارد. برخلاف صفحات دیگر، رنگ‌ها از جذابیت و دقت کافی برخوردار نیستند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود طراحان سمت لپ‌تاپ‌هایی با پنل ضدانعکاس نروند.

کیبورد و امنیت

ThinkPad L480

کیفیت صفحه‌کلید یکی از اولویت‌های کاربران در حین خرید یک لپ‌تاپ است. لنوو هم از آن‌جایی که تجربه زیادی در ساختن دستگاه‌های مختلف دارد، بعید است از یک کیبورد بی‌کیفیت در ThinkPad L480 استفاده نماید. با این حال، مدل نسبت به هم‌نوعان خود در سری ThinkPad کلیدهای پلاستیکی‌تری دارد و در واقع پلی‌کربنات نرم و باکیفیت را تجربه نمی‌کنید. در نتیجه حس داشتن محصولی بالارده و مرغوب را خواهید داشت. اگر از ضعف‌ها بگذریم، به قابلیت جذاب TrackPoint می‌رسیم که جایی در بین دکمه‌های G ،B و H قرار گرفته و می‌توانید با آن نشان‌گر ماوس را کنترل کنید. ضمنا در پد لمس هم سه دکمه فیزیکی تعبیه شده که مثل خود پد قابل کلیک هستند. در اصل دوتا از دکمه‌های بالای پد لمسی برای عمل کلیک راست و چپ به کار می‌روند و دکمه وسطی نیز برای اسکرول کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مثل دیگر محصولات سری ThinkPad، مدل L480 نیز دارای حس‌گر اثر انگشت برای ویندوز Hello است. در حقیقت لنوو قبل از ویندوز ۱۰ و قبل از ویندوز Hello از سنسور مذکور بهره می‌برده و همیشه سطح بالایی از امنیت را به کاربران خود هدیه می‌دهد. سرعت و دقت حس‌گر اثر انگشت با این‌که در حد بهترین‌ها نیست، ولی عملکرد آن رضایت‌بخش است. متاسفانه سازنده از دوربین مادون قرمز در این دیوایس بهره نبرده است. پس نمی‌توانید با صورت خود لپ‌تاپ را آنلاک کنید.

پرفورمنس

ThinkPad L480

لپ‌تاپ ThinkPad L480 با مجموعه سخت‌افزاری مناسبی روانه بازار شده است. قلب تپنده محصول لنوو را چیپستی از اینتل از خانواده Core-i5 تشکیل داده و در کنار پردازش‌گر گرافیکی اینتل UHD Graphics 620 تجربه کم‌نظیری را رقم می‌زند. تراشه‌های سری U، در واقع پردازنده‌های معمولی 15 وات هستند که در بیش‌تر لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌ها یافت می‌شوند. بر این اساس، دستگاه عملکردی در سطح عالی خواهد داشت و ناامیدتان نمی‌کند. علاوه بر این‌که کارهای روزمره با نهایت سرعت انجام می‌شوند، اعمال سنگین نیز (در اکثر مواقع) بدون لگ و کندی صورت می‌گیرند. در کنار پردازش‌گرهای قدرت‌مند، مقدار قابل توجهی مموری در اختیار دارید. با خرید ThinkPad L480 رمی ۸ گیگابایتی دریافت می‌کنید که ظرفیت آن تا ۳۲ گیگابایت می‌تواند افزایش یابد. در نتیجه اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف بدون لگ و به‌صورت هم‌زمان اجرا شده و قادر به دانلود و نصب طیف گسترده‌ای از گیم‌های ویندوز خواهید بود. لنوو ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی برای‌تان تدارک دیده که نسبت به قیمت دستگاه، پردازش‌گر و رم، مقدار بسیار کمی به حساب می‌آید. اما هم‌چنان می‌توان با استفاده از هارد و میکرو اس‌دی ظرفیت فضای ذخیره‌سازی لپ‌تاپ را زیاد کنید. ضمنا ThinkPad L480 امتیازهای خوبی در تست‌ها و پنچمارک‌ها کسب کرده که با توجه به مجموعه سخت‌افزاری آن جای تعجب ندارد.

سخن آخر

ThinkPad L480

اگر می‌خواهید لپ‌تاپی با عملکرد قابل قبول داشته باشید و در عین حال متحمل هزینه زیادی نشوید، این مدل از سری ThinkPad برای شما ساخته شده است! با خرید این لپ تاپ از طرفی، ویژگی‌های بسیاری نصیب‌تان می‌شود که بعضی از آن‌ها تنها در رنج ۱۰۰۰ دلار وجود دارند.

برای مشاهده محصول و خرید کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید